Katrien Caymax is een van de belangrijkste hedendaagse Vlaamse grafici.
Technisch bekeken is Katrien Caymax zeer veelzijdig, maar haar stijl en haar thematiek bleven door de jaren heen in wezen onveranderd. Het publiek herkent onmiddellijk haar sterke, vloeiende lijn en haar helder kleurenpalet. Haar oeuvre is uitgesproken figuratief. De meeste van haar werken hebben de vrouwelijke figuur als thema, maar in haar recente werk gaat een nieuwe richting uit. Hierin komt haar specifieke ironische benadering en bedrieglijk naïeve tekening opnieuw sterker aan de oppervlakte. Volgens Peter Thoben, (conservator Museum Kempenland) “verhult Caymax (hiermee) de diepere betekenis. Haar vormentaal is sterk tweedimensionaal en ietwat gedeformeerd in de figuren met nadruk op lijnen en vlakken. Kunstcriticus Stefaan Siffer schrijft: De werken van Katrien Caymax geven blijk van een bedrieglijke eenvoud. … Het geeft de schilderijen en etsen op het eerste zicht een vertrouwd karakter… De kracht van haar werken schuilt in de eenvoud van verschillende gelaagdheden, die samen een kluwen vormen van verhalen zonder woorden of scenario, van verbeelding en existentialistische zelfbevraging. Katrien Caymax streeft vormelijke eenvoud na, waardoor een sterke kleurenwerking bereikt wordt. Haar werk valt op door de krachtige lijnvoering en de uitgepuurde stilering.
Caymax is geboren in 1951 (Meeuwen, België) , en heeft na haar opleiding in eigen land langere tijd in het buitenland gestudeerd. Een traject dat in haar werk zijn sporen heeft gelaten. In het begin was dat streng, zwart-wit, expressionistisch, later veelkleurig, zoekend naar de eigen etstechniek om te zeggen en uit te drukken wat moest gezegd en uitgedrukt. Een evolutie die resulteerde in prenten die bij ons en elders in Europa zeer goed zijn onthaald. Tot nog toe heeft Caymax zo’n 200 tentoonstellingen op haar naam. We vinden haar werk terug onder meer in de collecties van de federale en Vlaamse overheid, van de provincie Vlaams Brabant, de Nationale Bank van Zwitserland en de Brusselse Koninklijke Bibliotheek Albertina.
Museum Kempenland in Eindhoven bracht een overzichtstentoonstelling over dertig jaar van haar prenten. Het Jakob Smitsmueum in Mol (België) gaf in een grote tentoonstelling inzicht in de recente ontwikkelingen: sinds twee jaar heeft Katrien Caymax de stap gezet naar het digitale tijdperk: ze heeft het labeur van de ets vervangen door een veel subtieler spel met de computer. Dit verraste zowel haarzelf als haar publiek. De prachtige resultaten overtuigen echter iedereen dat dit naar zeer interessante prenten leidt.
De prenten zijn gedrukt op 100% lompenpapier van de oudste Duitse papiermolen, Hahnemüehle. Deze papiermolen maakt nu naast haar traditionele etspapier speciaal geschept papier dat geschikt is om digitaal te drukken. Katrien Caymax is dus blij dat ze haar prenten op papier van Hahnemüehle kan blijven drukken zoals ze dat al meer dan dertig jaar doet. En natuurlijk worden de prenten uitgegeven in een gelimiteerde editie, met de hand gesigneerd en genummerd door de kunstenaar.
Enkele grote werken in pastel waarover Greet van Meirhaeghe schreef: “Want ook bij jouw werk ervaar ik een stilte. Bij heel wat werken ‘blijf ik stilstaan’ : de dromerige sfeer tilt je op, maar de melancholische blik van de vrouw houdt je tegelijk op een afstand…Laat ze je toe ? Je verlangt naar het beeld dat voor je ogen geschapen wordt, tegelijk is het ongrijpbaar.. Die paradoxen die niet te benoemen zijn … intrigeren me en doen me ‘stil’ worden”.
Een nieuwe ontwikkeling in het werk van Katrien Caymax: ze speelt met een geraffineerde combinatie van collage, druk, verf en kleurkrijt. Dit werk is niet alleen technisch helemaal vernieuwend. Ook haar thematiek is speels en gedurfd. Hier vinden we de ironie van haar vroegere werk terug. De titel van de tentoonstelling: “Vleugels” is gebaseerd op enkele werken uit deze serie, met name het werk: “Ik ben op zoek naar engelvleugels”.
Ze grijpt hier terug naar een thema dat haar jarenlang bezighield. Met elementen als een “vliegles”, gevleugelde mannetjes, vliegtuigen, wolken, vogels, creëert ze een eigen wereld waarin de “Caymax-stempel” onmisbaar is.
Galerie Embryo Leuven (B) 1995 1997 1999 2003
Cultureel centrum Leopoldsburg (B) 1995 2000
Galerie Szymon Antwerpen 1995 1996 1997
Galerie Dimmers Brussel 1995 1996
Galerie 88 Bensheim (D) 1995
Galerie Polyprint Wuppertal (D) 1995
Blackheath Gallery London 1996
Zella Art Gallery London 1995 1997 1998 1999 2000
Musée René Carcan Brussel 1996 2004
Kunst und Museumkreis E.V. Bad Essen (D) 1996 2003
Kunsthandel Marcel Jas (N) 1996 1997 1999 2001 2003 2004 2006
Cercle Artistique Waterloo 1997
Galerie F.Ogurek Lohmar (D) 1997
Musée Denon Chalons-Sur-Saone (F) 1997
Galerie Elzenheimer Schwalbach (D) 1997
Galerie Exelmans Maaseik (B) 1999
Museum Kempenland Eindhoven (N) 2000
Id+Plus Art Center Hamme (B) 1999 2002 2005
Galerie Kunst en Kader Veldhoven (N) 2003
SD Worx Antwerpen 2001
Galerie de Bernardi (D) 1992 1996
Galerie Angle Aigu 1992 1994 1996
E. Traets Art Gallery 1991 1993
Galerij Epreuve d’artiste 2000 2004 2006
Galerie Kunst & ambacht (N) 1994
Galerie Quadro Aarschot 2003 2007
Galerie Van Campen Antwerpen 2004
Van Meenen Harelbeke
Galerie Art Connection ( Basel) 1987
Galerie Hôtel de Ville (Genève) 1985
Masereelcentrum (Kasterlee) 1989 1994
Kunstforum Schelderode 1982 1983
Museum Kempenland Eindhoven (Nl) 1998
Museum Jakob Smits Mol 2006
Anima Galerij Deinze 2007
Selectie uit groepstentoonstellingen
Alliance Française (Rabat)
Salon d’Automne ( Parijs)
Galerie Kunstforum 1995
Buck und Graphikmesse (Frankfurt) 1995 1996 1997 1999
Multiple Düsseldorf 1995 1996 1997 1998 1999
Stedelijk Museum ST. Niklaas (B) 1996 2006
Blackheath Gallery London 1997 1998
Galerie De Bernardi Aachen (D) 1997 1999 2002 2003
Stedelijk Museum Aalst 2005
Holland Art Fair (N)
Art Expo (New York)
Mutsuko Murota (Osaka)
Art (Basel)
Graphik Biennale (Krakow)
Art in the City (Leuven) 2006
Epreuve d’artiste 2006
Nu recent in New-Embryo 2007 te Linden-Lubbeek